Kako Ashwagandha utječe na zdravlje?

KAKO ASHWAGANDHA UTJEČE NA ZDRAVLJE?

Ashwagandha je istaknuta biljka u indijskoj ayurvedskoj medicini i postala je popularni dodatak zbog svojih zdravstvenih blagodati.

Ashwagandha je obično dostupna kao churna, fino prosijani prah. Poboljšava funkciju mozga i živčanog sustava te poboljšava pamćenje. Poboljšava funkciju reproduktivnog sustava promičući zdravu spolnu i reproduktivnu ravnotežu. Budući da je moćan adaptogen, pojačava otpornost tijela na stres. Ashwagandha poboljšava tjelesnu obranu od bolesti poboljšavajući imunitet. Također, posjeduje snažna antioksidativna svojstva koja pomažu u zaštiti od staničnih oštećenja uzrokovanih slobodnim radikalima.

Njezin korijen ima miris konja (na sanskrtu ashva znači “konj”, a gandha znači “miris”) i zato se kaže da daje snagu i vitalnost konja. Koriste se različiti dijelovi biljke, ali najčešće ekstrakt korijena kao dodatak prehrani. Ashwagandha ili Withania somnifera, njezino botaničko ime je poznato pod nazivom „indijska zimska trešnja“ ili „indijski ginseng“.

U ayurvedskoj medicini ashwagandha se tisućljećima koristi kao Rasayana zbog svojih širokih zdravstvenih djelovanja. Rasayana se opisuje kao pripravak koji promiče mladenačko stanje tjelesnog i mentalnog zdravlja i utječe na raspoloženje, a uključuje biljne pripravke, tinkture i eliksire, vrstu hrane, kao i duhovne i fizičke vježbe. Većina biljaka Rasayana su adaptogen ili antistresna sredstva.

Biljka ashwagandha mali je grm sa žutim cvjetovima koji je porijeklom iz Indije i sjeverne Afrike. Ekstrakti ili prah korijena ili lišća biljke koriste se za liječenje različitih emotivnih i tjelesnih stanja. Mnoge njezine zdravstvene dobrobiti pripisuju se visokoj koncentraciji vithanolida, za koje se pokazalo da se bore protiv upala i rasta tumora.

LJEKOVITO DJELOVANJE

Pomaže u smanjenju razine šećera u krvi

Biljka ima sposobnost snižavanja i pomaže u kontroli razine šećera u krvi. Smatra se da je to zbog toga što djeluje na kortizol, koji igra ulogu u regulaciji šećera u krvi.

Može imati antikancerogena svojstva

Vjeruje se da Ashwagandha ima antikancerogena svojstva jer biljka pomaže potaknuti apoptozu – smrt stanica raka. Ashwagandha također, odgađa rast novih stanica raka i usporava njihov rast.

Smanjuje razinu kortizola (stres)

Ashwagandha je jedna od indijskih biljaka s adaptogenim blagodatima – pomaže tijelu da se prilagodi emocionalnom i fizičkom stresu. Pomaže u smanjenju kortizola, ‘hormona stresa’ u tijelu. Kronično povišena razina kortizola može biti povezana s povišenom razinom šećera u krvi i debljanjem.

Smanjuje anksioznost i depresiju

Ashwagandha pomaže u smanjenju simptoma tjeskobe i tjeskobnog raspoloženja. Redovita konzumacija Ashwagandhe u pravom doziranju smanjuje ozbiljnu depresiju kod odraslih. Uz to, pomaže u smirivanju središnjeg živčanog sustava, ublažava stres i rješava nesanicu.

Može povećati plodnost kod muškaraca i kod žena

Ashwagandha se koristi i kao afrodizijak, jer podržava spolno zdravlje. Poboljšava kvalitetu i broj sjemena kod muškaraca. Povećava libido i plodnost.

Potiče ravnotežu hormona

Djeluje na endokrini sustav potičući ravnotežu hormona. Smanjuje simptome u menopauzi poput valunga i promjena raspoloženja.

Nudi protuupalno i analgetsko djelovanje

Ashwagandha pomaže u smanjenju upale poboljšavajući imunološke stanice koje se bore protiv infekcije. Potencijalno moćno liječi reumatoidni artritisa. Ayurvedska medicina zgnječila bi korijen u pastu koja se nanosi kao sredstvo za ublažavanje boli, kao i na zglobove kako bi ublažila upalu.

Može smanjiti kolesterol i trigliceride

Ashwagandha može pomoći smanjiti rizik od srčanih bolesti smanjenjem razine kolesterola i triglicerida.

Poboljšava učenje, pamćenje i vrijeme reakcije

Smanjuje oksidativni stres i poboljšava pamćenje i rad mozga. Ashwagandha pomaže u poboljšanju općeg pamćenja, izvođenja zadataka i pažnje. Tradicionalno se koristi za poboljšanje pamćenja u ayurvedskim lijekovima.

Pomaže u ADHD-u

Ashwagandha je pokazala poboljšanje što se tiče poremećaja pažnje i hiperaktivnosti kod djece, a također pomaže u poboljšanju pažnje i kontrole impulzivnog ponašanja.

DJELOVANJE NA KOŽI I KOSI

Štiti kožu i usporava proces starenja

Snažna antioksidativna svojstva Ashwagandhe pomažu u zaštiti kože od oštećenja slobodnih radikala i usporavaju proces starenja, učvršćujući kožu.

Ashwagandha potiče proizvodnju prirodne masnoće kože. Također potiče proizvodnju vitalnih spojeva i proteina za zdravu kožu, poput hijalurona za hidrataciju kože, elastina koji kožu održava gipkom i kolagena za njezinu snagu.

Hidratizira kožu: Ashwagandha umiruje kožu i sprječava njezinu suhoću i grubost.

Čisti kožu: Spojevi koji se nazivaju vithanolidi pomažu u čišćenju, što može spriječiti začepljenje pora i akne.

Liječi kožu: Tekuća smjesa ashwagandhe može se primijeniti kao krema za liječenje posjekotina, modrica i infekcija kože.

Sprječava starenje kože: Ashwagandha pojačava DHEA, koji je sudjeluje u sintezi drugih steroidnih hormona, uključujući testosteron i estrogen. Potiče proizvodnju vitalnih proteina za zdravu hidrataciju kože. DHEA i estrogen pomažu u održavanju mladolikosti kože potičući stvaranje kolagena i povećavajući prirodna ulja na koži.

Jača kosu i smanjuje njezin gubitak

Ashwagandha posjeduje snažna antioksidativna i protuupalna svojstva koja pomažu u održavanju vlasišta zdravim. Pomaže u poboljšanju cirkulacije vlasišta i jačanju kose, kao i u rješavanju peruti. Također potiče proizvodnju melanina, pigmenta odgovornog za boju kose. Dakle, smanjuje sjedenje kose. Također, pomaže i u rješavanju gubitka kose.

ASHWAGANDHA – GDJE KUPITI

Ashwagandha je porijeklom s indijskog područja, posebno suhih područja Indije, Pakistana i Šri Lanke. Ashwagandhu je najlakše uzimati kao dodatak prahrani u kapsulama. Kapsule provjerene kvalitete porijeklom iz Indije koje možete nabaviti ovdje.

ASHWAGANDHA – KAPSULE I PRAH

Ashwagandha kapsule nisu zamjena za uravnoteženu prehranu, već dodatak prehrani. Prije konzumacije pogledajte na ambalaži koliko je kapsula potrebno konzumirati dnevno. Preporuke proizvođača su različite, neki proizvođači preporučuju nekoliko kapsula denvno, dok drugi prepisuju jednu kapsulu dnevno.

Uz oralnu primjenu, Ashwagandha se može koristiti i lokalno. Ashwagandha prah uz dodatak vode stvara smjesu koja se može nanositi direktno na bolno mjesto. Ashwagandha prah se dobiva mljevenjem i prosijavanjem korijena biljke.

ASHWAGANDHA  – DOZIRANJE I UPOTREBA

Doze se kreću od 250 mg do 5 g dnevno, ali prava doza za vas ovisi o dobrobiti za zdravlje koju želite, kao i o vašoj toleranciji na dodatak.

Ashwagandha se najčešće koristi u kapsulama, a prah se može miješati u vruće napitke ili smoothieje, ali možda ćete trebati eksperimentirati sa sastojcima kako biste prikrili njezin jedinstveni okus. Za one koji žele potpuno zaobići tu potencijalnu prepreku, kapsule i tablete su jednostavna alternativa. Prava doza ovisi o zdravstvenoj dobrobiti koju želite.

Studije različitih zdravstvenih problema koristile su doze u rasponu od 250 mg do 5 g. Doze od samo 250 mg dnevno tijekom 60 dana značajno su smanjile razinu anksioznosti, kao i razinu kortizola kod sudionika. No, dnevne doze u istraživanjima koja pokušavaju specifično liječiti anksioznost kreću se između 250 mg i 600 mg. U većini slučajeva ta je doza razbijena tako da su sudionici uzimali biljni dodatak 2–4 puta dnevno umjesto sve odjednom.

Istraživanje je također otkrilo da što je veća doza, to je veći pad glukoze u krvi kada se gledaju dnevne doze između 125 mg i 500 mg. Ako pogledate dodatke prosječne tvrtke na policama vaše lokalne zdravstvene trgovine ili na mreži, vidjet ćete širok raspon dnevnih preporučenih doza u rasponu od 150 mg – 2 g. Niže se količine obično koriste u dodacima koji koriste više sastojaka za rješavanje određene zdravstvene tegobe. Veće doze uglavnom se nalaze u specifičnim Ashwagandha dodacima.

Većina brendova preporučuje dnevno između dvije i tri kapsule neposredno prije obroka ili s njim. Mogu se uzimati čak i tri kapsule ili tablete odjednom. Možda biste trebali započeti s jednom tabletom ili kapsulom dnevno da biste vidjeli kako reagirate i polako dodavali kapsule dok ne popijete punu predloženu dozu. Također je vrijedno napomenuti da je većina eksperimentalnih studija proučavala učinke tijekom 30 dana. Dajte suplementu vremena da djeluje.

ASHWAGANDHA – NUSPOJAVE

Klinička ispitivanja učinaka ove adaptogene biljke na ljude pokazuju izuzetno niske stope nuspojava, ali one se događaju. Svi bi trebali razgovarati s zdravstvenim liječnicima prije nego što započnu novi režim dohrane.

Ako uzimate lijekove za povišeni krvni tlak, šećer u krvi ili rad štitnjače, svakako razgovarajte s liječnikom o Ashwagandhi. Ashwagandha može povećati vašu funkciju štitnjače, što može utjecati na vaš recept ako uzimate lijek s hormonima štitnjače.

Premda je Ashwagandha siguran proizvod, trudnice je ne bi smjele koristiti radi nedovoljno istraženog djelovanja za vrijeme trudnoće.

Ljudi s autoimunom bolešću trebali bi se posavjetovati s liječnikom prije započinjanja režima suplementacije.

ASHWAGANDHA – NESANICA

Ova se biljka tradicionalno koristi u Ayurvedi za pomoć u spavanju (Kaushik, 2017.). Ashwagandha vam može pomoći da se bolje naspavate na dva načina: izravnim utjecajem na san i smanjenjem stresa koji neizravno utječe na san.

U istraživanju u kontroliranoj studiji 2019., sudionici koji su uzimali ekstrakt korijena Ashwagandhe dva puta dnevno tijekom deset tjedana zabilježili su veća poboljšanja u spavanju u usporedbi s onima u placebo grupi.

Iako se učinkovitost spavanja poboljšala u obje skupine, oni kojima je dato 600 mg Ashwagandhe dnevno najviše su profitirali. Bilo je i drugih područja u kojima je dodatak imao još veću prednost. Kvaliteta sna, tjeskoba i mentalna budnost nakon buđenja značajno su se poboljšali u skupini Ashwagandha u usporedbi s placebom (Langade, 2019).

U drugom istraživanju istraživači su sudionicima dali visoku dozu ekstrakta korijena Ashwagandhe i otkrili da su, u usporedbi s placebom, sudionici izvijestili o boljoj kvaliteti života jer im se razina stresa smanjila (Chandrasekhar, 2012). Budući da je visoki stres povezan s kraćim trajanjem spavanja, snižavanje stresa može poboljšati kvalitetu spavanja povećanjem ukupnog vremena spavanja (Choi, 2018).

ASHWAGANDHA – U TRUDNOĆI

Ashwagandha se tradicionalno koristi tijekom trudnoće u ayurvedskoj praksi. Vjeruje se da majci i fetusu daje snagu i vitalnost kada se uzima u kontroliranim obrocima (Ayurveda preporučuje 1/2 žličice dnevno). Međutim, postoje različita mišljenja o njegovoj primjeni tijekom trudnoće zbog njegove sposobnosti da potakne pobačaj kod životinja kada se daje u vrlo velikim dozama. Najbolje je konzultirati se sa liječnikom ako ste trudni i razmišljate o konzumaciji Ashwagandhe.

ASHWAGANDHA – POSTPARTUM I DOJENJE

Korijen Ashwagandhe ima nekoliko korisnih svojstava za porodilje i majke koje doje.

Smanjuje stres i anksioznost: Biti nova majka može biti izazovno, a stres i anksioznost vrlo su česti u postpartalnom razdoblju. Sposobnost Ashwagandhe da uravnoteži kortizol (hormon koji izaziva stres) pomaže u smanjenju stresa i tjeskobe te unosi malo smirenja.

Mirno spavanje: Pun noćni san najčešće je problem u prvih nekoliko mjeseci kao novopečenih mama. Međutim, Ashwagandha vam može pomoći ako imate problema sa ponovnim snom nakon noćnog ustajanja radi hranjenja.

Obnavlja snagu i vitalnost: korijen Ashwagandhe koristi se za promicanje snage, energije i vitalnosti, zbog čega se već dugo koristi kao sredstvo za obnavljanje. Ova svojstva mogu biti vrlo korisna za nove majke u vraćanju snage, održavanju razine energije tijekom dana i izbjegavanju umora.

Pojačivač imuniteta: Ashwagandhina antioksidativna, protuupalna i smanjujuća svojstva također ga čine prirodnim pojačivačem imuniteta koji može pružiti prijeko potrebnu podršku oslabljenom imunološkom sustavu nove majke.

Povećajte proizvodnju mlijeka: Ashwagandha se u Ayurvedi već dugo koristi za jačanje proizvodnje mlijeka, što je vjerojatno popraćeno nižom razinom stresa. Veliki stres i anksioznost mogu neizravno utjecati na opskrbu mlijekom.

Međutim, osim raznih blagodati, s njom je povezano i puno rizika. Poznato je da Ashwagandha uzrokuje rani početak menstruacije. To je razlog zašto se obično izbjegava u ogromnim količinama tijekom trudnoće. Konzumacija ove biljke u velikim količinama povezana je s rizikom od pobačaja. Ayurvedski savjetnici i stručnjaci uglavnom predlažu ograničeni unos ove biljke, tj. manje od pola žličice ili samo žličice svakog dana. No, taj iznos također treba provjeriti kod liječnika.

ASHWAGANDHA – ISKUSTVO

Pozitivna iskustva s Ashwagandhom najčešće se vežu za smanjenje stresa i anksioznosti, povećanje energije, bolje komunikacijske vještine, bolji san i općenito bolju kvalitetu života.

Ashwagandha može smanjiti razinu stresa i tjeskobe

Bilo da proizlazi iz prekovremenih sati u uredu, neprospavanih noći s novorođenčetom ili samo pokušaja žongliranja životom kakav dolazi, svi doživljavaju stres (neki više od drugih). Ashwagandha može djelovati kao alternativni oblik olakšanja. Istraživanje je pokazalo da uvođenje dodatka u vašu prehranu može smanjiti tjeskobu i stres. Primjerice, studija s placebom kontrolirana 2012. objavljena u Indian Journal of Psychological Medicine otkrila je da su razine kortizola kod sudionika koji su uzimali 600 mg ekstrakta Ashwagandhe dnevno tijekom 60 dana znatno niže od onih kojima je dodijeljen placebo.

Ashwagandha bi mogao ojačati vaš imunološki sustav

Pregled iz 2014. objavljen u časopisu Journal of Biological Sciences navodi nekoliko studija koje ukazuju na ashwagandhu kao prirodni pojačivač imuniteta. To je dobrim dijelom posljedica vithanolida (steroida koji se prirodno javljaju) koji se nalaze u korijenu i koji, prema pregledu, između ostalog sadrže antioksidant, diuretik, kardiorespiratorna svojstva i protuupalna svojstva. Uz to, Ashwagandha također sadrži glikoprotein, protein odgovoran za antimikrobno djelovanje (koji također ubija mikroorganizme prije nego što imaju priliku rasti / širiti se u tijelu).

Ashwagandha može pojačati libido

Tijekom kliničke studije 2015. objavljene u časopisu BioMed Research International, ekstrakt korijena Ashwagandhe uspješno je poboljšao spolnu funkciju žena. Sudionicama je dodijeljeno da uzimaju placebo ili dodatak ekstrakta korijena Ashwagandhe (HCARE) visoke koncentracije tijekom osam tjedana. Rezultati su pokazali da je Ashwagandha poboljšala žensku spolnu disfunkciju, dijelom i zbog antistresnog učinka.

Ashwagandha može pomoći muškoj plodnosti

Muškarci koji imaju problema s plodnošću mogli bi imati koristi od uvođenja Ashwagandhe u svoju prehranu. Prema istraživanju objavljenom u časopisu Evidence-Based Complementary i Alternative Medicine, muškarci koji su uzimali 675 mg Ashwagandhe u tri doze tijekom 90 dana zabilježili su porast broja spermija za 167%, vrijednost sjemena za 53% i povećanje pokretljivosti sperme za 57%.

Ashwagandha bi mogla poboljšati sportsku izdržljivost

U studiji iz 2015. godine istraživači su procijenili razinu potrošnje kisika za 50 zdravih sportašica i sportaša u njihovom vrhunskom tjelesnom naporu. Sportašima je dodijeljen dodatak Ashwagandhe kako bi se procijenilo kako (ako uopće) potonji može utjecati na njihovu izvedbu. U osam i 12 tjedana eksperimenta utvrđeno je da oni koji su uzimali Ashwagandhu ne samo da su doživjeli pojačanu kardiorespiratornu izdržljivost, već se poboljšala i kvaliteta života.

Kaže se da Ashwagandha podržava zdrav rad štitnjače

Dokazano je da Ashwagandha potiče nedovoljno aktivnu štitnjaču, što je olakšanje kad se uzme u obzir da niska razina hormona štitnjače postaje epidemija, posebno kod žena, kaže dr. Cole. Iako je potrebno više istraživanja na tu temu, jedna studija objavljena u Journal of Alternative i Complementary Medicine otkrila je da su pacijenti s poremećajem štitnjače imali puno zdravije razine TSH i T4, a time i normalniju funkciju štitnjače nakon osam tjedana konzumiranja Ashwagandhe.

Može se reći da je Ashwagandha simbol vitalnosti jer djeluje umirujuće, pomlađuje, povećava smirenost, obnavlja tijelo i bori se protiv stresa u svakodnevnom životu. Dodavanje ashwagandhe u prehranu može biti jednostavan i učinkovit način za poboljšanje zdravlja i kvalitete života.

Izvor:

https://www.getroman.com/health-guide/ashwagandha-for-sleep/

https://www.freshlymoms.com/blogs/news/benefits-ashwagandha-fertility-pregnancy-postpartum

https://medahuman.com/ashwagandha/

https://www.eatthis.com/ashwagandha-benefits/

https://www.eatthis.com/ashwagandha-benefits/

Be Pure
Ova stranica koristi "kolačiće" (eng. cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva i praćenje posjećenosti. Postavke prihvata kolačića možete podesiti u vašem internet pregledniku. Nastavkom korištenja stranice smatra se da se slažete s korištenjem kolačića u navedene svrhe. Za nastavak kliknite "Prihvaćam"