Što je veganski kozmetički proizvod?

Znate li što ste jutros stavili na lice? Nije naziv marke ili vrste proizvoda za kožu, već što se stvarno dogodilo na vašoj koži? Ako okrenete hidratantnu kremu i u sitnom tisku vidite lanolin koji sadrži puno krema i losiona, to je voštana tvar iz ovčje vune koja kožu održava mekanom.

U međuvremenu, oni koji se zaklinju u obnavljajuće moći keratinskog šampona vjerojatno mogu zahvaliti kosi, noktima, rogovima i kopitima životinja na njihovoj svilenkastoj kosi, dok su vaš omiljeni crveni ruž vjerojatno omogućile tisuće zgnječenih kukaca kohinea.

Ljepota bez kemikalija i iz prirodnih izvora uključuje kozmetičke proizvode koje povezujemo s pojmom čista ljepota. Takva ljepota postaje sve veći trend kako u svijetu tako i u Hrvatskoj. Definiciju je teško oblikovati jer potrošači različito percipiraju taj pojam. Neki će reći da je to veganska kozmetika, neki da je prirodna, neki da je ekološki prihvatljiva, a mi se slažemo sa svima. Bilo kako bilo, čista ljepota sve je popularnija i oslanja se na majku prirodu.

Kako ljudi imaju veći pristup informacijama o proizvodnji hrane, sve su manje skloni konzumiranju životinjskih proizvoda. Samim time, počinju istraživati ​​proizvode za njegu kože i kose, make-up proizvode itd. što potiče rastuće zanimanje i potražnju potrošača za veganskim kozmetičkim proizvodima.

Percipirani kao ljudi koji su svjesni zdravlja ili vrlo izbirljivi ljudi kada je u pitanju hrana na tanjuru, vegani su u trendu.

Veganski kozmetički proizvod znači odsutnost životinjskih sastojaka, dok se “cruelty free” odnosi na proizvod koji se ne testira na životinjama. Moguće je da je veganski proizvod testiran na životinji ili da proizvod bez okrutnosti sadrži sastojke životinja. S obzirom da je lako odabrati hranu koja je veganska, kod proizvoda za ljepotu je to teže i zato postoji velika potreba da proizvodi budu označeni, na primjer PETA oznakom. Također, važno je reći da to što su proizvodi veganski ne znači da ne sadrže kemikalije.

Mnoge slavne osobe su vegani pa tako ohrabruju i obožavatelje da postanu vegani, npr. Beyoncé i Jay-Z – ako ne iz etičkih razloga, onda zbog zdravstvenih i ekoloških prednosti. U izvješću iz 2018. godine, veganska prehrambena industrija zabilježila je 20-postotni rast u odnosu na prethodnu godinu, a prodaja je dosegla vrhunac od 3,3 milijarde dolara. (izvor: www.nytimes.com; New York Times)

Predviđa se da će globalno tržište veganske kozmetike doseći 20,8 milijardi američkih dolara do 2025. godine, prema novom izvješću tvrtke Grand View Research, Inc. Potražnja za veganskom kozmetikom među milenijalcima jedan je od primarnih poticaja rasta na tržištu. Brzo promijenjivi kozmetički trendovi utječu na globalno tržište jer većina potrošača smatra okrutnost prema životinjama neetičnom i širi svijest protiv ovog čina. Štoviše, prihvaćanje prirodnih nadomjestaka, poput proizvoda za osobnu njegu na biljnoj bazi, ide u prilog tržištu.

 

VEGANSKA PREHRANA

Veganstvo se definira kao način života koji pokušava isključiti sve oblike iskorištavanja i okrutnosti životinja, bilo za hranu, odjeću ili bilo koju drugu svrhu. Iz tih razloga, u veganskoj prehrani nema životinjskih proizvoda, uključujući meso, jaja i mliječne proizvode. Ljudi se odlučuju slijediti vegansku prehranu iz različitih razloga. To se obično kreće od etike do zabrinutosti za okoliš, ali može proizaći i iz želje za poboljšanjem zdravlja.

Mnogo su prednosti veganske prehrane. Veganska prehrana čini se vrlo učinkovitom u pomaganju ljudima da prirodno smanje količinu kalorija koje pojedu, što rezultira gubitkom kilograma. Veganska prehrana čini se posebno učinkovitom u poboljšanju markera kontrole šećera u krvi. Oni također mogu smanjiti rizik od razvoja dijabetesa tipa 2, može poboljšati zdravlje srca.

Tijekom posljednjih nekoliko godina ljudi su postali svjesniji onoga što stavljaju u svoje tijelo i na njega više nego ikad prije. Kao što smo vidjeli kod brzo rastuće potražnje za biljnom hranom, u prostoru ljepote događa se pomak u ponašanju, a veganska kozmetika postaje sve popularnija kod etički svjesnih potrošača.

Sve ovo primijetili su proizvođači u industriji ljepote. Naime, ljepota slijedi hranu – mnogo sastojaka koje koristimo u hrani koriste se i za ljepotu, na primjer kokosovo ulje, a da ne govorimo o voću, pa čak i povrću.

Prodaja veganskih proizvoda za uljepšavanje u Velikoj Britaniji porasla je 38% u 2018. godini, istraživanje Veganskog društva otkrilo je da više od polovice (56%) Britanaca sada prihvaća veganska ponašanja poput kupnje veganskih proizvoda i provjere da li su kozmetički proizvodi bez okrutnosti.

U međuvremenu, Googleove potrage za ‘veganskom ljepotom’ u Velikoj Britaniji udvostručile su se svake godine od 2012. Globalno, u posljednjih pet godina zabilježeno je 175% povećanja lansiranja veganske kozmetike. Svi znakovi upućuju na trend koji ne pokazuje znakove popuštanja.

Potražnja za veganskom kozmetikom među mladim generacijama tzv. “Milenijalcima”, a slijedi ju generacija Z, primarni su stimulans rastu tržišta.

Zabrana upotrebe životinjskih proizvoda kao što su dlake, krzno i ostali dijelovi životinja u proizvodnji kozmetike, kao i testiranje proizvoda na životinjama u zemljama Europe potiče rast tržišta kozmetičkih proizvoda na bazi biljaka, odnosno etičkom poslovanju organizacija. Isto tako, sve veća briga za zdravlje i sigurnost, odnosno osviještenost o zdravlju i ekološka osviještenost potrošača potiče potražnju za alternativnom kozmetikom.

Zabrana testiranja proizvoda na životinjama u zemljama Europe potiče rast tržišta kozmetičkih proizvoda na bazi biljaka.

Analizirajući ponašanje i preferencije potrošača, tvrtke inoviraju i lansiraju nove proizvode kako bi zadovoljili zahtjeve kupaca. Štoviše, udobnost potrošača također se rješava prilikom dizajniranja proizvoda i njegovog izgleda pakiranja. Zato proizvođači sve više za pakiranje koriste ambalažu koja se može kompostirati ili je napravljena od recikliranog materijala.  Također, prirodno dobiveni proizvodi pomažu u smanjenju onečišćenja i ovisnosti o kozmetičkim proizvodima na bazi nafte. Samim time, proizvođači kozmetike svojim naporima i inovacijama u proizvodnji proizvoda dodaju veći udio vrijednosti konačnom proizvodu.

Uobičajeni sastojci životinjskog podrijetla koji se nalaze u kozmetičkim proizvodima uključuju lanolin (masti od vune), skvalen (ulje iz jetre morskog psa), karmin (zdrobljeni kukci), želatinu (kravlje ili svinjske kosti, tetive ili ligamenti), alantoin (urin krava), i posteljicu (ovčji organi). Ne zvuči kao nešto što bismo rado stavljali na svoju kožu. Sama pomisao na razmazivanje dijelova životinja koje se nalaze u kozmetičkim proizvodima mogu biti zastrašujući.

Možda je najveća korist od pokreta veganske ljepote to što potiče potrošače da preispituju sastojke. Predviđa se da će potrošači nastaviti tražiti etički i ekološki prihvatljivije proizvode. A time će pretraživanje pojmova prirodna kozmetika, veganska kozmetika ili ekološka kozmetika nastaviti rasti u Google tražilici i u Hrvatskoj.

Može li veganstvo spasiti budućnost? Može – kako milenijalci skupljaju znanje o štetnim kemikalijama i sigurnijim alternativama, to će biti preneseno na buduće generacije koje će samim time biti podignute na sve svjesniji način.

Pojam veganski kozmetički proizvod može biti shvaćen različito, odnosno može biti krivo pretpostavljen. Neki će misliti da se radi o prirodnom proizvodu, neki će pomisliti da se radi o proizvodu koji je za vegane. Niti jedna od ovih pretpostavka nije točna! Razjašnjavamo nedoumice pojma koji je sve popularniji kada se govori o kozmetici.

ŠTO JE VEGANSKI KOZMETIČKI PROIZVOD?

Veganstvo je ne samo odabir načina prehrane, već životni stil. To uključuje i odabir kozmetičkih proizvoda. Koža je jedan od najviše eksponiranih dijelova našeg tijela, u doticaju s okolinom, dok je ujedno dio našeg organizma.

Ideja veganskog proizvoda u kozmetici je da proizvod ne sadrži nikakve sastojke životinja niti derivate životinja. Životinje ne trebaju patiti i umrijeti da bi mi imali ono što želimo. Ono što je potrebno našoj koži možemo naći u prirodi. Danas je sve veći izbor veganskih proizvoda u kozmetici, što može biti vrlo škakljivo. Naime, u hrani ćemo lako prepoznati da proizvod ne sadrži mlijeko, jaja ili med. Kada pričamo o kozmetici teško je prepoznati koji proizvod je zapravo veganski. Čitajući sastojke proizvoda većinu sastojka ne znamo prepoznati i time ne razumijemo što je u proizvodu. To uključuje sastojke poput meda ili pčelinjeg voska, želatin, karmin, lanolin, kolagen. U ovoj temi spomenut ćemo samo neke.  Sastojka je mnogo te ćemo o tome pisati u nekom drugom članku.

 

KOJI SU ŽIVOTINJSKI SASTOJCI U KOZMETIČKIM PROIZVODIMA?

Životinjski sastojci u kozmetičkim proizvodima su oni koji su iz direktnog ili indirektnog izvora životinje. Mogu biti uzeti od životinja koje su žive ili od onih koje su ubijene da bi se do sastojka došlo. Ti sastojci su životinjski ostaci. Sastojci koji se uzimaju indirektno su oni od živih životinja – med, pčelinji vosak, šelak i lanolin. Kompanije tvrde da su takvi proizvodi prirodni i da životinje ne pate. No, veganski proizvodi izbjegavaju sve sastojke koji imaju veze sa životinjama.

 

VEGANSKI PROIZVOD VS. PRIRODNI PROIZVOD

Proizvod se definira kao prirodni ako se sastoji uglavnom od bilo kojih biljnih, mineralnih ili životinjskih sastojaka. Te proizvode često ne regulira nijedan entitet i oni također mogu sadržavati određeni postotak sintetičkih sastojaka. dobro pročitajte popis sastojaka, imajući na umu da su oni na vrhu popisa sadržani u većem postotku. Važno je da su prvi sastojci popisa prirodni.

Isto tako veganski proizvod ne mora nužno biti i prirodan. Veganska kozmetika može sadržavati nekoliko umjetnih komponenata koje se također nalaze u uobičajenim kozmetičkim proizvodima. Jedina je razlika u tome što veganska kozmetika ne sadrži tvari životinjskog podrijetla.

 

VEGANSKI PROIZVOD VS. VEGETARIJANSKI PROIZVOD

Pojasnimo pojam veganskog proizvoda i vegetarijanskog proizvoda. U čemu je razlika? Veganski proizvod je onaj koji ne sadrži sastojke kao što su jaja, mliječne supstance, pčelinji vosak i med. Dok vegetarijanski proizvod ne sadrži sastojke koji su bili dio životinje, ali mogu sadržavati sastojke koje smo spomenuli kod veganskih proizvoda.

 

VEGANSKI BRAND VS. VEGANSKI PROIZVOD

Neki od brendova mogu nuditi proizvode koju su veganski, ali da sam brend nije veganski. Što to znači? Naime, brend može imati u ponudi proizvode koji ne sadrže nikakve životinjske sastojke i proizvode koji sadrže.

 

KAKO RAZLIKOVATI VEGANSKE KOZMETIČKE PROIZVODE OD OSTALIH?

Veganski proizvodi sadrže prepoznatljiv logo ili pečat koji jasno naznačuje da se radi o proizvodu koji je bez životinjskih sastojaka ili o brendu koji u ponudi ima sve proizvode bez životinjskih sastojaka. Donosimo vam najpoznatije oznake.

 

MOŽE LI PROIZVOD BITI VEGANSKI, A DA NIJE CRUELTY-FREE?

Može! Napravili smo prikaz kako bi razjasnili ove pojmove.

 

Veganski proizvod je samo oznaka koja opisuje proizvod koji ne sadrži životinjske sastojke. Kada bi pričali o kvaliteti, efektivnosti proizvoda ili zamjenskim sastojcima možemo vidjeti da nije svaki veganski proizvod jednak. Veganski proizvod ne znači da proizvod sadrži organske biljne sastojke, a neki može sadržavati i kemijske sastojke koji zamjenjuju životinjske. Možemo to opisati kao vegansku hranu; nije sva hrana zdrava i prirodna, već može biti tretirana kemikalijama. Nije isto uzgojimo li salatu sami ili smo kupili u trgovini. Stoga je najbolje pročitati sastojke proizvoda, ukoliko proizvod nije pečatiran kao organski.

 

JE LI VEGANSKA KOZMETIKA BOLJA ZA OKOLIŠ?

Budući da veganska njega kože nema nusproizvoda životinjskog podrijetla, manje je štetna za okoliš. Kozmetički proizvodi koji sadrže nusproizvode životinjskog podrijetla dovode do mnogih problema poput zagađenja zraka, zagađenja vode, krčenja šuma, erozije tla i klimatskih promjena. Veganska kozmetika najčešće se pakira u reciklirani ili biorazgradivi materijal i to je čini još boljom za okoliš. Za prirodu koja nam daje toliko toga, moramo joj vratiti!

Prelazak na vegansku kozmetiku je poput dodavanja pozitivnosti vašem režimu ljepote. Činite dobro za životinje i okoliš dok se brinete o svojoj koži. Ovo će nas sigurno odvesti prema boljoj budućnosti.

 

JE LI VEGANSKA KOZMETIKA BOLJA ZA KOŽU?

Veganski proizvodi prikladniji su za osjetljivu kožu – veganski proizvodi za uljepšavanje smatraju se superiornima jer imaju manje sastojaka, također puno su nježniji.

Uz to, mnogi veganski proizvodi ne sadrže gluten, što može biti korisno za ljude koji pate od celijakije i raznih kožnih bolesti. Veganska šminka daje vam prirodniji, zdraviji izgled jer se koristi s prirodnim sastojcima, kao što su mineralne boje.

Podignite ruku ako želite da se vaša koža osjeća mekše i izgleda mlađe – upravo je to jednoglasan zahtjev!

Bez obzira tražite li proizvode za njegu kože koji će dubinski hidratizirati vašu kožu, a da je ne ostavite masnom, ili pokušavate pronaći proizvode za uljepšavanje sa snažnim anti-age učinkom, možda pronaći takve proizvode u veganskoj ponudi.

Iako mnoge drogerije i luksuzne marke svojim proizvodima za uljepšavanje (uključujući hidratantne kreme, regeneratore i balzame za usne) dodaju sastojke kao što su sulfati, veganske alternative gotovo nikad ne sadrže takve sastojke. To omogućava veganskim proizvodima za njegu kože da rade puno učinkovitiji hidratantni posao od svojih uobičajenih kolega. Štoviše, veganski proizvodi za uljepšavanje mogu pružiti izvrsne rezultate protiv starenja vaše kože zahvaljujući svojoj prirodnoj formuli. Korištenjem kombinacije antioksidansa, vitamina, minerala i botaničkih ekstrakata, veganski proizvodi za njegu kože mogu vam pomoći pomladiti kožu i postići zdrav sjaj! Budući da veganski proizvodi koriste biljne materijale, oni mogu hidratizirati, nahraniti i zaštititi vašu kožu bez nuspojava jakih kemikalija što pozitivno utječe na cijelo tijelo.

Životinjski sastojci mogu biti grubi i začepiti pore, pa su veganski proizvodi umirujuća alternativa. Štoviše, sastojci biljnog porijekla u mnogim veganskim formulama sadrže više vitamina, minerala i antioksidansa za popravak i hidrataciju kože. Osjećate se daleko zdravije ako jedete hranu u prirodnom stanju – a ista logika vrijedi i za njegu kože. Vaša će koža napredovati ako se hrani prirodnim, veganskim sastojcima.

U svijesti modernih potrošača, izvrsna kozmetika nadopunjuje zdrav planet. Veganstvo je stoga prožimalo društvo koje je tu da ostane, prisiljavajući sve kozmetičke marke da koriste etičke strategije bez ugrožavanja kvalitete svojih proizvoda. Iako se potrošači usredotočuju na čiste sastojke, žele da njihovi proizvodi budu vrlo učinkoviti. Atraktivno pakiranje naravno ostaje dodatna prednost.

Na neki je način važno da veganska kozmetika bude jednako učinkovita i privlačna kao i njihove sintetičke kolege. Međutim, potrošači od njih očekuju održivost. Uz predviđanje da će tržište veganske kozmetike nevjerojatno rasti, FMI (Future Market Insights) vjeruje da se taj trend više ne bi trebao smatrati nišom. Veganstvo, održivost, prava životinja i etička zabrinutost hitna su pitanja koja će nam ovdje ostati.

 

Izvor:

https://www.grandviewresearch.com/press-release/global-vegan-cosmetics-market

https://vocal.media/blush/why-vegan-makeup-products-are-good-for-you-and-the-environment

https://sustainabilitymattersdaily.com/10-remarkable-advantages-of-vegan-skincare/

https://www.vogue.com.au/beauty/skin/is-it-better-to-be-using-vegan-beauty-products/news-story/868338688a343b198c812b86cc246f22

https://www.lostindaydreams.com/2018/07/the-difference-between-organic-natural-and-vegan-skin-care.html

https://www.marketingweek.com/how-conscious-consumers-are-driving-vegan-beauty/

https://www.futuremarketinsights.com/reports/vegan-cosmetics-market

Be Pure
Ova stranica koristi "kolačiće" (eng. cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva i praćenje posjećenosti. Postavke prihvata kolačića možete podesiti u vašem internet pregledniku. Nastavkom korištenja stranice smatra se da se slažete s korištenjem kolačića u navedene svrhe. Za nastavak kliknite "Prihvaćam"