Što je cruelty-free proizvod ili proizvod bez okrutnosti?

ISTAKNUTA SLIKA 2

Često dok prolazim kroz shopping centar, zaustavlja me djevojka s testerima raznih kozmetičkih proizvoda. Uglavnom su to parfemi. Danas je to vrlo čest prizor. Brendovi nam nude besplatne testere svojih proizvoda kako bi ih isprobali i možda se odlučili za kupovinu. Dok mi daje tester u ruke, uvijek prvo poslušam njezino predstavljanje brenda i proizvoda. Nakon priče, ona očekuje moju pozitivnu reakciju i nada se da joj prodaja uspijeva.

Moje prvo pitanje, ako mi je brend ne poznat, će biti “Da li je proizvod testiran na životinjama?” Uvijek sam primijetila njezin začuđujući pogled na prvu, a onda bi rekla nešto poput “Mislim da nije. Nemam informaciju da jest.” Nakon toga svaka djevojka do sada, pitala bi me ista pitanja, kao što su: “Testiranje na životinjama? Kako se to uopće testira na životinjama? Što to znači? Zašto bi netko to radio?” Na početku sam svaki put bila iznenađena kako djevojke ne znaju o proizvodima koje koriste i nisu informirane. One nisu svjesne što zapravo brendovi rade da bi proizvod bio siguran za njihovu kožu i da ne bi napravio negativnu reakciju nakon primjene.

Kada je riječ o ljepoti i osobnoj njezi, brend “cruelty-free” je brend koji svoje proizvode ne testira na životinjama. Brendovi koji su uistinu bez okrutnosti ne provode nikakva testiranja na životinjama na proizvodima ili sastojcima ni u jednom trenutku tijekom izrade svojih proizvoda. Također osiguravaju da njihovi dobavljači ne testiraju na životinjama, a da treće strane ne testiraju životinje u njihovo ime. Brned također ne smije testirati na životinjama gdje je to propisano zakonom, te se kao takav ne može prodavati u trgovinama u Kini.

Što znači pojam “testiranje na životinjama”?

Kompanije koje rade testiranja na životinjama koriste velike laboratorijske prostore u kojima imaju razne vrste životinja koje su uzgojene radi testiranja proizvoda i sastojaka koje proizvod sadrži. Životinje u laboratorijima žive u kavezima cijeli život, nemaju slobodu kretanja i kontrolu nad svojim životom te se ne druže s ostalim životinjama. Mnoge umiru od panike, stresa, pothranjenosti, nemarnog rukovanja ili nuspojava od testova.

Testiranje na životinjama je bilo koji znanstveni pokus ili test u kojem su živa bića prisiljena biti izložena nečemu što bi im moglo nanositi bol, patnju, stres i trajnu psihičku i fizičku štetu. Životinje na kojima se prvode testiranja namjerno su oštećene i obično su ubijene na kraju eksperimenta.

Što znači da je proizvod “bez okrutnosti” (cruelty-free)?

Pojam “bez okrutnosti” široko je korišten, često i zlo upotrebljen, a označava proizvode koji nisu bili testirani na životinjama. Ako na proizvodu piše “ovaj proizvod nije testiran na životinjama” može nam biti lakše, no to znači da proizvod možda nije bio testiran na životinjama, ali sastojci proizvoda koji čine gotov proizvod jesu. Da bi proizvod bio bez okrutnosti ne bi smio proći nikakav oblik testiranja na životinjama u bilo kojem trenutku stvaranja. Obično kompanije testiraju proizvod na putu njegova stvaranja i koriste sastojke koji su testirani na životinjama od treće strane. Brendovi koji su bez okrutnosti ne kupuju sirovine od dobavljača koji testira na životinjama, proizvodi i sastojci proizvoda nisu testirani na životinjama od treće strane i sama kompanija ne testira na životinjama.

Kako znati da li je proizvod sigurno bez okrutnosti?

Mnoge kompanije koriste ne službene logotipe zečeva koji nisu povezani sa službenom organizacijom kao što je Leaping bunny. Bitno je prepoznati logotipe kojima možemo vjerovati. Postoje 3 logotipa zečeva koji označuju proizvode bez okrutnosti, a to su logotipi od službenih organizacija  (PETA-e, Choose Cruelty-Free i Cruelty-Free International).

 

LOGO

Budući da izraz “bez okrutnosti” nije reguliran, to znači da se bilo koji brend smije označiti kao „cruelty-free“ bez ikakvih pravnih posljedica. Neki brendovi nose oznaku bez okrutnosti, iako se ne trude osigurati da njihovi dobavljači ili treće strane ne testiraju na životinjama u njihovo ime. Zbog toga smo sastavili popis cruelty-free brendova ovdje.

Ovi brendovi:

Sami ne testiraju na životinjama gotove proizvode ili sastojke 

Njihovi dobavljači ne testiraju na životinjama 

Nijedna treća strana ne testira životinje u njihovo ime 

Ne testiraju na životinjama gdje je to propisano zakonom 

Njihovi proizvodi se ne prodaju u trgovinama u kontinentalnoj Kini 

 

Što to točno znači?

Sami brend ne testira na životinjama, bilo gotovih proizvoda ili sastojaka.

Većina brendova više ne provodi testiranja na životinjama na svoju ruku, zbog čega može biti varljivo kada brendovi tvrde da su “bez okrutnosti”. Važno je da brendovi potvrde da sami ne provode nikakva testiranja na životinjama, ali moramo kopati dublje.

Njihovi dobavljači ne sudjeluju u testiranju na životinjama, bilo za gotove proizvode, sirovine ili sastojke.

Dobavljači prodaju proizvode ili sastojke robnoj marki. Treba pripaziti na brendove robne koji tvrde da njihovi sastojci nisu testirani na životinjama, ali ne mogu potvrditi testiraju li njihovi dobavljači na životinjama. Kako bi bila bez okrutnosti, robna marka mora potvrditi da njihovi dobavljači ne sudjeluju u testiranju na životinjama.

Nijedna treća strana ne testira na životinjama u njihovo ime.

Treća strana je vanjska tvrtka ili subjekt, koji u njihovo ime može testirati svoje gotove proizvode ili sastojke. Brend ne mora angažirati treću stranu. Ako tvrde da treće strane mogu testirati svoje proizvode na životinjama, na primjer u kontinentalnoj Kini, marka nije uistinu bez okrutnosti.

Ne testiraju na životinjama kada je to zakonom propisano.

Mnogi brendovi tvrde da ni u jednom trenutku ne testiraju na životinjama, “osim ako to ne zahtijeva zakon”. Brend koji je uistinu bez okrutnosti uopće ne testira na životinjama. Bez iznimki. Ako brend napravi iznimku tamo gdje je to propisano zakonom, to najvjerojatnije znači da su morali platiti da se njihovi proizvodi testiraju na životinjama u kontinentalnoj Kini.

Ne prodaju kozmetiku u trgovinama u kontinentalnoj Kini.

Važno je pitati brendove gdje se njihovi proizvodi prodaju, jer bi neki mogli pokušati biti podmukli. Pitamo ih gdje se njihovi proizvodi prodaju u trgovinama, izuzimajući online prodaju. Ako tvrtka prodaje kozmetiku u trgovinama u kontinentalnoj Kini, ne možemo smatrati da je bez okrutnosti. To isključuje Hong Kong, koji nije dio kontinentalne Kine.

 

Ovo su 5 pitanja koja možete postaviti brendu ako pokušavate saznati da li je brend uistinu bez okrutnosti, odnosno „cruelry-free“. Brendovi koji su uistinu transparentni i bez okrutnosti će odgovoriti jasnim odgovorima. Ako preskoče pitanja ili slijede kratku politiku testiranja na životinjama, pripazite. Možda nemate posla s tvrtkom bez okrutnosti.

blog CF

Na putu prema odabiru kozmetike koja nije testirana na životinjama, počet ćemo provjeravati svaki proizvod koji primimo u ruke. Često ćemo se na licu mjesta, držeći proizvod u ruci zapitati da li je testiran na životinjama. Želimo brzo i lako doći do informacije. Umjesto hodanja sa spiskom po trgovini, možemo na licu mjesta izvaditi svoj mobilni uređaj, otvoriti aplikaciju i provjeriti o kakvom se brendu radi.

Donosimo top tri aplikacije za pronalazak cruelty free proizvoda koje će vam odmah otkriti da li kompanija testira na životinjama.

1. Bunny Free aplikacija

Aplikacija Bunny Free sadrži podatke od PETA organizacije. Ova aplikacija omogućuje korisnicima da vrlo lako u kratkom vremenu saznaju da li je tvrtka okrutna prema životinjama. Aplikacija osim tih informacija, pruža detalje tvrtke, kao što su web adresa, telefonski broj, adresa kompanije, njihovi proizvodi, dostupnost proizvoda i da li sadrži PETA logo te da li su proizvodi veganski.

Također, možete pregledavati kompanije prema raznim filterima kao što su one koje testiraju na životinjama ili one koje ne testiraju, prema abecednom redu, one koje sadrže PETA logo ili samo one koje nude veganske proizvode. Aplikacija uključuje kompanije koje nude kozmetičke proizvode, proizvode za osobnu njegu i proizvode za kućanstvo. Ukoliko kompanije nema na listi, znači da je kompanija odbila odgovoriti na specifična pitanja o testiranju svojih proizvoda, što znači da vrlo vjerojatno provodi testiranja na životinjama u nekom od procesa razvoja proizvoda ili je kompanija nova na tržištu.

Aplikacija je besplatna i dostupna za Android i iPhone uređaje i redovito se ažurira.

Bunny Freeapp 2

2. Choose Cruelty Free aplikacija

Choose Cruelty Free je aplikacija istoimene organizacije iz Australije. Ova aplikacija se uglavnom bazira na kompanije iz Australije, iako ima i onih iz ostalih dijelova svijeta. Pomaže potrošačima identificirati kozmetičke proizvode, proizvode za čišćenje kućanstva i proizvode koji ne sadrže životinjske sastojke. 

Možete pretraživati po abecednom redu, prema kategorijama proizvoda, po nazivu brenda, a ima i super prikazane detalje proizvoda od kompanije, kao što su podaci da li su proizvodi veganski, sadrže li pčelinji vosak, imaju li certifikat, imaju li sastojak kao što je palmino ulje. Aplikacija na daje dovoljno informacija brenda o društvenim mrežama, ali možete pronaći web adresu ili broj telefona kompanije. Također, dostupne su  sve informacije o organizaciji Choose Cruelty Free. 

Aplikacija je besplatna i dostupna za Android i iPhone uređaje i ažurira se dva puta godišnje.

choosecrueltyfree

3. Cruelty-Cutter aplikacija

Za pristup informacijama na ovoj aplikaciji potrebna je jednostavna registracija. Aplikacija je od organizacije The Rescue + Freedom Project.

Možete pretraživati prema kompanijama, kategorijama ili skeniranjem bar koda proizvoda. Dostupne su informacije o tvrtki kao što su web adresa, linkovi društvenih mreža, e-mail kontakt. Na aplikaciji postoje razne informacije o organizaciji. The Rescue + Freedom Project organizacija posebnu pažnju posvećuje psima pasmine Beagle koji su korišteni u raznim eksperimentima u laboratorijima, a također imaju i sklonište za životinje te pronalaze domove napuštenim životinjama. 

Aplikacija je besplatna i dostupna za Android i iPhone uređaje i redovito se ažurira.

cruelty cutter

Vrlo je bitno da sve što stavljamo na kožu prođe testove kako bi bili sigurni da proizvod dobro reagira na našoj koži i da nema negativnih reakcija. Kako kompanije koje posluju bez okrutnosti prema životinjama testiraju proizvode? Kako da znamo da je proizvod siguran? Koje alternative koriste kompanije kako bi proizvod prošao test sigurnosti?

Znanstvenici su razvili metode koje su potvrđene i pokazale se sigurnima te učinkovitima za ljude, a nisu testiranje na životinjama. Alternativne metode zamjenjuju, smanjuju i poboljšavaju istraživanja i testiranja bez životinja. Ovakve metode uključuju testiranje na ljudskim stanicama i tkivima (in vitro metoda) te ljude volontere, odnosno životinje zamjenjuju računala (in silico metoda), biokemijski ili stanični sustavi. Zamjena ljudi sa životinjama ne znači da su ljudi izloženi riziku, već znači medicinski napredak odnosno poboljšanje kvalitete naše znanosti i našu humanost.

Da bi razumjeli metode alternative odgovorit ćemo na pitanje, zašto se uopće životinje koriste za ispitivanje sigurnosti?

Razlozi zbog kojih se rade ispitivanja na životinjama često nisu znanstvena, već je to posljedica konzervatizma u znanstvenom području. Jednostavnije je činiti ono što je oduvijek bilo činjeno. Testovi se lako mogu usporediti s ranijim testovima na životinjama. Nove alternativne metode donose i masovne birokratske zapreke u provođenju njihove uporabe. Organizacije za zaštitu životinja potiču kompanije da prihvate regulacije i promoviraju alternativne metode bez testiranja na životinjama.

Koje su alternative testiranjima?

Stanične kulture (in vitro metoda)

Danas je moguće uzgajati ljudske i životinjske stanice i tkiva u laboratoriju. Znanstvenici su uspjeli razviti stanice u 3D strukturi, na primjer, minijaturne ljudske organe koji mogu pružiti realni način testiranja.

Stanične kulture su korištene za inovativni uređaj nazvan “organi na čipovima”, stvoren na institutu Harvard. Ovi čipovi oponašaju strukturu i funkcije ljudskih organa te zamjenjuju životinje u proučavanju bioloških procesa i bolesti, kao i utjecaj droga na metabolizam. Uređaji su napravljeni tako da mogu oponašati srce, pluća, bubrege i crijeva. Cilj je napraviti čipove koji će činiti cijelo ljudsko tijelo. Stanične kulture ključne su za razvoj u područjima raka, sepse, bolesti bubrega i AIDS-a. Korištene su u testiranju kemikalija, droga i cjepiva. Čipovi su pokazali točnije rezultate od onih testiranih na životinjama. Model staničnih kultura može koristiti za procjenu sigurnosti lijekova, kozmetike, potrošačkih proizvoda i kemikalija. CeeTox korporacija razvila je metodu za procjenu potencijalne supstance koje uzrokuju kožne alergije kod ljudi. Ovaj model uključuje 3-dimenzionalni model kože koji potječe od ljudskih stanica koje repliciraju ključne osobine normalne ljudske kože. Na ovaj način zamjenjuju se miševi i zamorci u testiranjima te kunići koji su tradicionalno korišteni za testiranje promjena na koži.

Računalne metode (in silico metoda)

Računala su sposobna modelirati i replicirati aspekte ljudskog tijela. Postoje modeli srca, pluća, bubrega, kože, probavnog sustava te mišićno-koštanog sustava. Koriste se za provođenje virtualnih eksperimenata na temelju postojećih informacija i matematičkih podataka. Istraživanja pokazuju da ovi modeli mogu precizno predvidjeti kako će ljudsko tijelo reagirati na nove lijekove i zamijeniti životinje u raznim istraživanjima i standardnim testovima droge. Računalne tehnike (Quantitative structure-activity relationships- (QSAR) mogu zamijeniti testiranje na životinjama radeći sofisticirane procjene supstanca koje su vjerojatno opasne, bazirane na sličnim postojećim supstancama i našem znanju ljudske biologije. Kompanije koriste QSAR metode da bi izbjegle testiranje na životinjama, a organizacija PETA promovira i financira njihovo korištenje na međunarodnoj razini.

Istraživanja s ljudskim volonterima

Brz razvoj tehnologije omogućio je razvoj strojeva za skeniranje i tehnike snimanja koje se mogu koristiti za sigurno proučavanje ljudskih volontera. Istraživanje s ljudskim volonterima uključuje metodu koja se zove “mikrodoziranje”, a radi se o metodi koja može pružiti vitalne informacije o sigurnosti eksperimentalnog lijeka i kako se on metabolizira kod ljudi. Volonterima se daje vrlo mala jednokratna doza lijeka te se koriste sofisticirane tehnike za promatranje ponašanja lijeka u tijelu. Mikrodoziranje može zamijeniti testiranje na životinjama i pomoći u otkrivanju spojeva lijekova koji neće funkcionirati na ljudima.

Napredne tehnike slikanja i snimanja mozga kao što je funkcionalna magnetska rezonanca (fMRI) s ljudskim volonterima može se upotrijebiti za zamjenu arhaičkih eksperimenata u kojima štakori, mačke i majmuni imaju oštećen mozak. Ove moderne tehnike omogućuju sigurno proučavanje ljudskog mozga do razine pojedinog neurona, a znanstvenici mogu privremeno i reverzibilno inducirati poremećaje mozga koristeći transkranijalnu magnetsku stimulaciju.

cruelty free revolution

Kako se pridružiti cruelty-free revoluciji danas?

Dakle, želite napraviti sljedeći korak i pridružiti se revoluciji bez okrutnosti?

Prvo promijenite proizvode koje kupujete.

Poticanje robnih marki bez okrutnosti ključno je u radu na promjeni. Drugo, učinite sve što možete da pomognete u promjeni zakona o testiranju na životinjama. Privatne tvrtke vodi profit. Pokazujući im da je “bez okrutnosti” bitno kada prodaju svoje proizvode, počet će to razmatrati. Ali ako se izda zabrana testiranja na životinjama, neće imati izbora nego je odbaciti. Kako započeti prijelaz na cruelty-free kozmetiku saznajte ovdje.

Prije svega, procijenite svoju zalihu. Pogledajte svu svoju šminku, proizvode za njegu kože, potrepštine za tuširanje, paste za zube, dezodoranse – i ne zaboravite na sredstva za čišćenje, koja su često podvrgnuta okrutnim testovima na životinjama. Nalazi li se većina brendova koje koristite na popisima bez okrutnosti? Ako ne, nemojte ništa bacati. To je rasipno i glupo. Jednostavno potrošite svoje proizvode i donosite svjesnije odluke o budućim kupnjama. Ako imate omiljeni proizvod bez kojeg jednostavno ne možete živjeti od brendova koji testiraju na životinjama, istražite kako biste pronašli alternativu bez okrutnosti. Možete donijeti odluku da se oslobodite okrutnosti upravo ovdje, odmah. Sve što trebate učiniti je napraviti bolji izbor za buduće kupnje i prestati kupovati proizvode koji su testirani na životinjama. Možda neće biti lako, ali se isplati.

Ova stranica koristi "kolačiće" (eng. cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva i praćenje posjećenosti. Postavke prihvata kolačića možete podesiti u vašem internet pregledniku. Nastavkom korištenja stranice smatra se da se slažete s korištenjem kolačića u navedene svrhe. Za nastavak kliknite "Prihvaćam"